menu
reklama
reklama

Podatek drogowy w Portugalii


ARTYKUŁ REDAKCYJNY

W Portugalii podobnie jak w każdym z państw Unii Europejskiej obowiązuje podatek drogowy. W ciągu ostatnich lat ulega on dynamicznemu wzrostowi. 

reklama
reklama

Za kryterium bierze się pod uwagę pojemność silnika, rok produkcji auta, jak również emisję spalin. Zmiany mają związek z poprawą budżetu państwa, ochroną środowiska, a także polepszeniem kondycji firm handlowych z branży motoryzacyjnej. Wzrost podatku drogowego w Portugalii zwłaszcza w przypadku starych aut zmusza posiadaczy do podjęcia decyzji o nowym samochodzie. Rząd przewidział dla kierowców przekazujących stare samochody do likwidacji atrakcyjną rekompensatę.

Podatek drogowy 2017/2018 Portugalia

Znaczący wzrost opłat dotyczący podatku drogowego w Portugalii można było zaobserwować już w 2013 roku. Wówczas jednolity podatek drogowy w przypadku pojazdów zarejestrowanych po lipcu 2007 roku wzrósł o 1,3% i dotyczył samochodów o pojemności silnika 2 500 cylindrów emitujących do 180g dwutlenku węgla na kilometr.
W porównaniu do 2017 roku wzrost opłat podatku drogowego w Portugalii wynosi 1,4%. Na terenie kraju nadal utrzymywane są dodatkowe opłaty w przypadku pojazdów z silnikiem diesla, które emitują więcej niż 180 g/km CO2. Płatność podatku IUC przy zakupie nowego samochodu lub sprowadzeniu używanego auta musi być dokonana pierwszy raz w okresie do 90 dni od daty rejestracji.

Jakie pojazdy są zwolnione z podatku drogowego w Portugalii?

Rodzaje pojazdów zwolnionych z IUC:
• pojazdy centralne, lokalne, regionalne i wojskowe,
• pojazdy elektryczne lub napędzane niepalną energią odnawialną,
• ciągniki rolnicze,
• pojazdy kategorii B o poziomie emisji CO2 do 180 g/km.

Osobami uprawnionymi do zwolnienia z podatku IUC w Portugalii są niepełnosprawni ze stopniem niezdolności równym lub większym niż 60% (dotyczy pojazdów kategorii A, B i E).

 

Powrót do listy artykułów [KLIK]